Jaskra

Poliklinika Chirurgii Plastycznej i Okulistyki NZOZ mieści się w Kobylnikach koło Poznania. Istniejemy od 1999 roku i zajmujemy się m.in leczeniem jaskry zachowawczym i operacyjnym ( w tym również laserowym ). Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.

Diagnoza

Badania

Opieka

Poliklinika Chirurgii Plastycznej i Okulistyki NZOZ w Kobylnikach koło Poznania

Leczenie jaskry Poznań

Poliklinika Kobylniki – jaskra

Jaskra. Objawy oraz podstawowe informacje.

Jaskra – choroba oczu, to schorzenie NERWU WZROKOWEGO i siatkówkowych włókien i komórek nerwowych (prawdopodobnie również nerwowej drogi wzrokowej w mózgu) prowadzi w zależności od wysokości ciśnienia w oku do szybciej lub wolniej postępujących ubytków w polu widzenia ( najpierw niezauważalnych przez pacjenta, po latach tunelowe widzenie ).

Głównym czynnikiem ryzyka rozwoju jaskry jest podwyższone ciśnienie wewnątrzgałkowe. Może ono być skutkiem zaburzeń w odpływie cieczy wodnistej.  Dla prawidłowego funkcjonowania oka musi być zachowana równowaga pomiędzy jej produkcją a odpływem. W jaskrze odpływ cieczy wodnistej jest zaburzony, co prowadzi do nagromadzenia płynu w gałce ocznej i wzrostu ciśnienia wewnątrzgałkowego.
Nie leczona jaskra prowadzi do nieodwracalnej ślepoty.

Czy jaskrę można wyleczyć?

Nie, jaskry nie można wyleczyć, nie można również cofnąć uszkodzenia nerwu wzrokowego. Celem leczenia jaskry jest obniżenie ciśnienia wewnątrzgałkowego do poziomu, na którym nie powoduje ono dalszego uszkodzenia włókien nerwowych i progresji choroby. Zazwyczaj jaskra leczona jest kroplami do oczu. U niektórych pacjentów wystarczające jest zastosowanie jednego preparatu, u innych w celu osiągnięcia bezpiecznego ciśnienia w oku trzeba zastosować 2 lub nawet trzy rodzaje kropli. Część z tych preparatów może powodować niepożądane działanie ogólne, dlatego bardzo ważne jest, aby poinformować lekarza o chorobach współistniejących (szczególnie zaburzeniach rytmu serca, astmie oskrzelowej), a także o wszelkich nowych, niepokojących objawach związanych ze stosowaniem leków przeciw jaskrowych. W niektórych przypadkach w celu obniżenia ciśnienia w oku trzeba wykonać zabieg. Zabieg może być przeprowadzony laserem lub poprzez wykonanie operacji chirurgicznej. Rodzaj zabiegu operacyjnego zależy od zaawansowania i rodzaju jaskry. Najczęściej wykonywane zabiegi przeciw jaskrowe obejmują: irydotomię, selektywną laserową trabekuloplastykę, zabiegi przetokowe (np. trabekulektomia), zabiegi cyklodestrukcyjne.

Skąd będę wiedział, że choruję na jaskrę?

Jak się dowiedzieć czy mam jaskrę?

Do czasu, gdy nie dojdzie do obniżenia ostrości wzroku pacjent może nie zdawać sobie sprawy, że choruje na jaskrę. Ponieważ jaskra w większości przypadków nie daje objawów innych jak uszkodzenie pola widzenia, bardzo ważne jest, aby regularnie badać oczy u lekarza okulisty, szczególnie po 40 roku życia.

Okulista ma doświadczenie i wiedzę potrzebną do rozpoznania i leczenia jaskry. Na wizycie lekarskiej lekarz bada ostrość wzroku, dokonuje pomiaru ciśnienia wewnątrzgałkowego, ocenia kąt przesączania oka w gonioskopii, ocenia odcinek przedni oka i dno oka ze szczególnym uwzględnieniem oceny nerwu wzrokowego. Badania dodatkowe oceny włukien nerwu wzrokowego OCT RNFL, HRT, GDX pomogą rozpoznać i monitorować przebieg choroby.

Jak może się objawiać jaskra?

Jaskra objawia się obniżeniem ostrości wzroku, szczególnie zawężeniem obwodowego pola widzenia. Niestety około połowa osób, u których dochodzi do obniżenia ostrości wzroku nie zdaje sobie sprawy, że choruje na jaskrę. W momencie, w którym pacjent uświadamia sobie obniżenie ostrości wzroku, zazwyczaj mamy do czynienia ze znacznym zaawansowaniem choroby.
Rzadziej, pacjenci doświadczają ostrego ataku jaskry, stanu, w którym dochodzi do znacznego wzrostu ciśnienia wewnątrzgałkowego, nagłego obniżenia ostrości wzroku, gałka oczna jest bolesna i zaczerwieniona. Objawom tym mogą towarzyszyć ból głowy, nudności i wymioty.

Mam rozpoznaną jaskrę – co powinienem, a czego nie powinienem robić?

Powinienem regularnie i zgodnie ze schematem ustalonym przez lekarza okulistę zgłaszać się na badania kontrolne. Powinienem regularnie i zgodnie z zaleceniami stosować przepisane przez lekarza okulistę krople przeciw jaskrowe. Oznacza to zwykle przewlekłe stosowanie leku.
Powinienem poinformować lekarza okulistę o chorobach dodatkowych, w szczególności astmie oskrzelowej, problemach z sercem, przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc, oraz reakcjach alergicznych na zastosowane leki.
Nie powinienem wykonywać ćwiczeń, które wiążą się ze staniem na głowie (np. niektóre pozycje yogi); mogą one wpływać na wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego.

Jaskra

Jakie rodzaje jaskry istnieją?

Jaskrę dzielimy na:

Jaskra otwartego kąta (długo subiektywnie bezobjawowa)
Jaskra wąskiego kąta (nagle zwyżki ciśnienia: widzenie kół tęczowych, niebezpieczeństwo ostrego ataku jaskry: bóle głowy, pogorszenia widzenia, czerwone oko).
Jaskra w zespole PEX (rzekomego złuszczania torebki soczewki)
Jaskra barwnikowa (najczęściej u krótkowidzów)
Jaskra pourazowa (po uderzeniach, zranieniach gałki ocznej)
Jaskra niskiego ciśnienia (wpływ ogólnego krążenia układu krwionośnego)
Jaskra wtórna: posterydowa, waskularna np. w cukrzycy, po zakrzepie żyły centralnej siatkówki.
Jaskrę zamkniętego kąta, w której może dochodzić do nagłych, znacznych zwyżek ciśnienia wewnątrzgałkowego.

Jaskra

Kto jest zagrożony jaskrą?

Jaskra może rozwinąć się u każdego. Istnieją jednak czynniki, które podwyższają ryzyko rozpoznania jaskry. Należą do nich:

Osoby po 40 roku życia
Osoby u których występuje jaskra w rodzinie
Osoby nadwzroczne tj. takie, które noszą okulary powyżej +4.0dptr, jaskra barwnikowa)
Osoby o podwyższonym ciśnieniu wewnątrzgałkowe
Osoby chore, sercowo-naczyniowe
Osoby przyjmujące długo sterydy.
Osoby o niskim ciśnieniu tętniczym
Osoby z cukrzycą
Osoby z krótkowzroczność
Osoby mające migreny, niskie ciśnienie, zaburzenia rytmu serca i choroby krążenia.