Poliklinika Chirurgii Plastycznej i Okulistyki NZOZ mieści się w Kobylnikach koło Poznania. Istniejemy od 1999 roku i zajmujemy się m.in leczeniem zaćmy. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.

Diagnoza

Badania

Opieka

Poliklinika Chirurgii Plastycznej i Okulistyki NZOZ w Kobylnikach koło Poznania

Leczenie zaćmy Poznań

Poliklinika Kobylniki – zaćma

Zaćma. Objawy oraz podstawowe informacje.

Inaczej (katarakta – łac. cataracta); Zaćma jest jedną z głównych przyczyn ślepoty odwracalnej, chorobą oczu prowadzącą do zmętnienia soczewki lub zmian jej właściwości prowadzących do obniżenia ostrości wzroku. Schorzenie może powstawać w jednym lub obu oczach. Soczewka oka skupia wpadające promienie światła, które z kolei trafiają na światłoczułą siatkówkę. Następnie nerwem wzrokowym sygnały docierają do mózgu. W przypadku utraty przejrzystości, widzenie jest zaburzone. Chorzy na zaćmę mają wrażenie postrzegania świata przez mgłę. Następuje utrata rozróżniania intensywności koloru i kontrastu. W przypadku zaćmy jednym z objawów może być potykanie się o przeszkody.

Objawy zaćmy

Objawy zaćmy rozwijają się powoli, czasem przez wiele lat i powodując mętnienie soczewki. W łagodnych przebiegach choroby, zaćma może być początkowo niezauważalna, bezobjawowa.
Do najczęstszych objawów zaćmy związanej z wiekiem jest nieostre, zamglone czasami zaciemnione widzenie. Zaćma może wpływać na postrzeganie kolorów. Maleje kontrast postrzeganych barw. Kolejnym z objawów jest trudność w codziennych czynnościach takich jak czytanie, oglądanie TV, prowadzenie pojazdu.

W polu widzenia mogą pojawiać się małe plamki lub punkty, w których występuje brak ostrości obrazu. W momencie ich spostrzeżenia nie należy zwlekać z wizytą u specjalisty (okulisty). Zaćma nie leczona prowadzi do różnych powikłań.

Jeżeli nosisz okulary jednym z objawów może być spostrzeżenie mniejszej skuteczności okularów.

Leczenie zaćmy

Czekanie aż zaćma dojrzeje, czyli zajmie cała soczewkę jest jednym z największych błędów popełnianych przez chorych. Przy takim zaawansowaniu chorób oka, pacjent jest już skazany na pomoc osób trzecich. Operacja zaćmy jest jedyną metodą leczenia. Operacyjnie wszczepiamy nową soczewkę. Wskazania do tego typu zabiegu są uzależnione od stopnia obniżenia ostrości wzroku. W Polsce, jak i na świecie, operacja zaćmy jest traktowana jako zwykły zabieg. Pobyt w klinice zredukowany jest do jednego dnia lub kilka godzin. Operacja zaćmy przeprowadzana jest w znieczuleniu miejscowym – kropelkowym.

Dawniej zabieg polegał na całkowitym usunięciu zmętniałej soczewki i umieszczeniu sztucznej. Zabieg jednak powodował u pacjenta wysoki stopień nadwzroczności, co wymuszało korzystanie z bardzo grubych szkieł korekcyjnych (od 8 – 16 dioptrii). Dziś usuwa się tylko jądro i korę soczewki lub rozbija się zmętniałe jej części. Do torebki soczewki  wszczepia się nową soczewkę, redukując często istniejącą wadę wzroku ( np. wysoką krótkowzroczność lub nadwzroczność lub astygmatyzm ). W zależności od wskazań wszczepiamy soczewki wieloogniskowe, które pozwalają pacjentowi na widzenie do dali i bliży bez okularów.

Operacja zaćmy

Chirurg wykonuje niewielkie nacięcie. Za pomocą niewielkiego narzędzia usuwa zmętniałą soczewkę przy pomocy fakoemulsyfikatora. Za pomocą takiego urządzenia można rozbić zmętniałą soczewkę ultradźwiękami (fakoemulsyfikacja) lub płynem (emulsyfikacja płynowa). W kolejnym etapie, soczewka jest usuwana na zewnątrz. Do komory chirurg wprowadza zwiniętą, sztuczną soczewkę, która dopiero w oku przybiera końcowy, właściwy kształt.
Naturalna soczewka ludzka posiada zdolność blokowania promieni UV, a także filtrowania światła niebieskiego.

Uważa się, że światło niebieskie może działać szkodliwie na siatkówkę, przyczyniając się do jej wcześniejszego starzenia się. Filtrowanie światła niebieskiego ma na celu uchronić oko przed działaniem potencjalnie szkodliwej części światła. Wraz z usunięciem naturalnej ludzkiej soczewki, oko pozbawione zostaje tej naturalnej ochrony. Cześć sztucznych soczewek wewnątrzgałkowych wykonana jest z materiałów, blokujących przepuszczalność światła niebieskiego, chroniąc w ten sposób siatkówkę przed powstawaniem tzw. starczego zwyrodnienia plamki (AMD). Po operacji zaćmy istnieje możliwość powstawania tzw. zaćmy wtórnej, będącej następstwem zmętnienia torebki soczewki, czyli tej części ludzkiej soczewki pozostawionej w oku po operacji. Powstawanie wtórnego zmętnienia powoduje ograniczenie ostrości wzroku. Celem zmniejszenia ryzyka zmętnień pooperacyjnych i ochrony siatkówki przed światłem ultrafioletowym i szkodliwym niebieskim, należy dobierać soczewki wewnątrzgałkowe wykonane z wysokiej jakości materiałów z biozgodnością z tkankami oka.
Najlepszego doboru soczewki dokona lekarz okulista, specjalizujący się w operacyjnym leczeniu zaćmy.

Kto jest zagrożony zaćmą?

Osoby w wieku starszym głównie około 60 roku życia.
Osoby u których występuje przyśpieszony, fizjologiczny proces starzenia się soczewki oka.
Osoby których powstało zmętnienie soczewki na skutek urazu lub ogólnoustrojowej choroby, takiej jak: cukrzyca, sarkoidoza, reumatyczne zapalenie stawów, chorób samego oka (np. zapalenia błony naczyniowej).
Osoby u których stwierdzono, że niektóre leki (np. sterydy) mogą być przyczyną rozwoju zaćmy. Wiadomo także, że osoby przebywające w zasięgu promieniowania jonizującego lub podczerwonego (wysokie temperatury) są narażone na powstanie zaćmy. Jednak w zdecydowanej większości przypadków zaćma rozwija się z wiekiem.
Niektóre osoby mogą mieć zaćmę wrodzoną. Raz na około 250 urodzeń, stwierdza się zaćmę wrodzoną. Obserwuje się ją u małych dzieci lub nawet bezpośrednio po urodzeniu. Zaćma wrodzona może być wynikiem przebytych chorób przez matkę w trakcie trwania ciąży. Zdarza się iż choroba ta ma uwarunkowania genetyczne.

Przyczyny zaćmy

Zaćmę, możemy uszeregować ze względu na przyczynę

zaćma starcza (cataracta senilis)
zaćma następowa (cataracta consecutica)
zaćma cukrzycowa (cataracta diabetica)
zaćma tężyczkowa (cataracta tetanica)
zaćma kortyzonowa
zaćma galaktozowa – odwracalna postać zaćmy
zaćma pourazowa (cataracta traumatica). Odmiany zaćmy pourazowej:
zaćma popromienna
zaćma hutnicza
zaćma elektryczna
zaćma powikłana (cataracta complicata)

Rodzaje zaćmy

Zaćma nabyta, dzieli się w zależności od stopnia zaawansowania na:

początkowa (cataracta incipiens) – na obwodzie soczewki pojawia się zmętnienie
zaćma zaawansowana (cataracta provecta) – zamglenie obejmuje całą soczewkę, doprowadzając do upośledzenia wzroku
zaćma niedojrzała (cataracta immatura) – zamglenie doprowadza do ślepoty
zaćma dojrzała (cataracta matura) – całkowite zamglenie soczewki
zaćma pęczniejąca (cataracta intumescens) – soczewka chłonie wodę
zaćma przejrzała (cataracta hypermatura) – włókna soczewki ulegają stopniowemu upłynnianiu, wywołując przesunięcie się jądra soczewki w dół. Upłynnione masy soczewki często doprowadzają do powikłań takich jak zapalenie tęczówki i ciała rzęskowego (łac. Irydocyclitis phacolytica) lub zapalenia wszystkich tkanek wewnątrz oka (łac. endophtalmitis). Proces to może doprowadzić do ślepoty.