Zezy

Mianem choroba zezowa określa się nieprawidłowe ustawienie gałek ocznych oraz współistniejące zaburzenia widzenia.

W prawidłowych warunkach obie gałki poruszają się zgodnie w różnych kierunkach dzięki działaniu mięśni zewnętrznych oka poruszających każde oko.

W przypadku gdy któreś mięsnie wykazują przewagę czynnościową , następuje odchylenie gałki ocznej od osi optycznej i pozostaje możliwość posługiwania się jednym okiem.

Rozróżnia się najczęściej dwa podstawowe rodzaje zeza : zbieżny i rozbieżny , przy czym najczęstszym jest zez zbieżny. Zdarza się , że oko zezujące może być ustawione w górę lub w dół. Zez może dotyczyć jednego lub obu oczu naprzemiennie : raz jednego , raz drugiego.

Najczęstszymi przyczynami zeza u osób dorosłych mogą być :
- niedowidzenie będące najczęściej skutkiem nie skorygowanej wady wzroku
- bielmo
- zaćma i inne stany chorobowe ograniczające przezierność układu optycznego oka
- choroby siatkówki i nerwu wzrokowego uszkadzające elementy nerwowe odbierające wrażenia wzrokowe.

Zez jest chorobą , która obok dyskomfortu kosmetycznego uniemożliwia choremu podjęcie wielu zajęć i pracy w wielu zawodach wymagających widzenia przestrzennego.

Leczenie choroby zezowej polega na stosowaniu odpowiednio dobranych szkieł korekcyjnych , zlikwidowaniu ewentualnego niedowidzenia , wytworzeniu widzenia obuocznego i przywróceniu prawidłowego ustawienia oczu.

W Poliklinice Chirurgii Plastycznej i Okulistyki w Kobylnikach zapewniamy kompleksowe leczenie zeza , zachowawcze jak i operacyjne w znieczuleniu ogólnym zarówno u dzieci jak i osób dorosłych .

Zabiegi operacyjne wykonujemy w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia i prywatnie.